Přežití v horách

úvod  / tipy do hor  / přežití v horách

Při pohybu v přírodě je pro přežití nutno mít na paměti následující body, seřazené podle naléhavosti, tj. za jak dlouho při jejich nesplnění můžete zemřít.

1. Bezpečí

sekundy Před padajícím kamenem uhne každý instinktivně, na to netřeba myslet. Pak jsou ale nebezpečí méně zjevná, která se velmi rychle mohou stát osudným: zaskočením bouřkou v horách, podklouznutí na místě, které vypadá na první pohled bezpečně, déšť ve stěně, špatné zavázání úvazku, poškozená karabina...

V horách se může azurově modrá obloha změnit v bouřku během 15 minut. A třeba v Julských Alpách je na každém větším kopci pár hrobečků. Na fotce je situace pár sekund před úderem blesku (ne toho z foťáku): nejvyšší čas změnit místo. I tak nedaleký úder blesku pocítíte jako vlnu.

2. Chladnokrevnost

sekundy až desítky sekund Při blížícím se nebezpečí (např. kamenná lavina, nedaleký úder blesku) nebo při morální krizi (zlomená noha na nepřístupném místě, zatmění ve skále, bloudění při vyčerpání) se mnozí lidé začínají chovat velmi iracionálně (šok, hádky, agresivita, ztráta soudnosti).

Z takových situací nás může obvykle dostat schopnost střízlivého úsudku i pod napětím (překonání šoku ze závratě, nepokračování v hádce při naléhavé situaci), zatímco nedostatek vůle se rychle může stát osudným. Neštěstí nechodí po horách, ale po lidech.

3. Vzduch

desítky sekund až minuty Samozřejmě, na dýchání nikdo nezapomene. Podstatné ale je, že se tento bod nachází až za chladnokrevností. Pokud se najednou ocitneme v prostředí se sníženou nebo znemožněnou možností dýchání, potlačení paniky dá několikanásobně víc času na přemýšlení, jak se z prekérní situace dostat.

V horách je ale spíše problémem aklimatizace: tělo si musí zvyknout na významně menší množství kyslíku (ve 3000 metrech je ho o 30% méně než u moře). Když pak sejdete do nížiny, zjistíte, že můžete běhat významně dál a rychleji, než se zadýcháte. Sportovci toho rádi využívají.

4. Teplotní pohoda

minuty až desítky minut Spadnete-li do ledové vody, máte obvykle pět minut, než vám dojdou síly a klesnete ke dnu. Což je dost času na to, abyste něco vymysleli. Pokud ve vodě dosáhnete, možná zvládnete 10-15 minut, než dojde k fibrilaci srdce kvůli podchlazení. Pokud se vyškrábete ven a je zrovna leden, vydržíte v mokrých hadrech i hodinu dvě, vzduch jakkoliv studený odvádí teplo pomaleji. Ale ve vodě to jde překvapivě rychle.

V horách se velmi rychle mění počasí, během pár minut může teplota spadnout o deset i více stupňů. I když vycházíte za letního parna, nemusí být rukavice zbytečná zátěž v batohu. Za normálních okolností teplota klesá asi o 4.25°C na 500m. Při 1.500m převýšení bude tedy nahoře o 13°C, ale vítr ještě dokáže pár stupňů ubrat. S omrzlinami rychle dolů. Máte-li omrzlé nohy a sundáte-li v teple boty, nohy vám natečou a boty už neobujete.

Kouzlo hor pěkně vynikne za teplotní inverze: zatímco v nížinách se drží smog a týdny nevyšlo slunce, na horách je azuro a teploučko.

5. Energie

desítky minut až hodiny Bez odpočinku člověk vydrží několik dní a bez jídla i netrénovaný člověk zvládne týden. Za ideálních podmínek. V horách ale hrozí vyčerpání a akutní hypoglykemie. Následky jsou třas (až do stavu, kdy se neudržíte na nohou), halucinace, poruchy termoregulace, což není zrovna ideální stav do vysokých hor.

Příčiny jsou špatné rozvržení sil. Ono se říká, že když člověk nemůže, vydrží ještě 2x tolik. Potíž je v tom, že někdy to bývá 10x déle a někdy 0x déle a záleží na jednotlivci i situaci. Pro všechny případy se vyplatí nosit s sebou krabičku hroznového cukru. Vhodné jsou i banány, pokud se zrovna nenacházejí na dně batohu.

5. Voda

desítky minut až hodiny Za ideálních podmínek opět nehrozí nic naléhavého. Při nedostatku tekutin jednak tělo špatně udržuje teplotu a druhak se mění osmotický tlak v krvi, což je znásobeno vysokou nadmořskou výškou, kde se rychle dostaví závratě a při drobných potížích s krevním tlakem to enmusí dopadnout dobře.

Spousta lidí také dělá chybu, že si vezme do hor tři litry vody se šťávou. To je hypotonický nápoj: pokud ho při zvýšené zátěži vypijete větší množství, krev zřídne, červené krvinky kolabují a přenášejí méně kyslíku, což je ve vysoké nadmořské výšce docela problém. Berte si s sebou izotonické nápoje, ideální je minerálka, někdo si bere i trochu soli nebo šumáky, vypije-li více vody z horských potůčků.

Nosíte-li do hor vařiče, nespoléhejte na sníh: voda má velmi velké skupenské teplo a výroba vody ve sněhu stojí mnoho energie.

6. Mezilidské vztahy

dny Lidé jsou různí v temperamentu, prioritách, schopnostech, vzdělání. Ať řekneme cokoliv, vždy se najde někdo, komu je to aspoň trochu nelibé. Za normálních okolností, tomu člověk ani nevěnuje pozornost. Lidé s trochou empatie si mohou všimnout, že někteří lidé drží spolu, zatímco proti jiným se vymezují. To je nádoba trpělivosti, která se plní. A čím více stresu, tím méně k naplnění stačí.

Za normálních okolností všichni nosíme sociální masku, snažíme se vypadat lépe, než jací ve skutečnosti jsme. V horách ale tato maska rychle bere za své a lidé se poznají i z těch horších stránek. Pokud chcete někoho poznat, hory a voda jsou ideální prostředí. Na druhou stranu, pokud se někdo zachová iracionálně zrovna ve chvíli, kdy na něj velmi spoléháte, není to nic příjemného a v horách ani nic bezpečného.